درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان
سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی
اما و اگرهاي مديران كلانشهرها در بررسي سه پيش‌نويس
اما و اگرهاي مديران كلانشهرها در بررسي سه پيش‌نويس
 

اما و اگرهاي مديران كلانشهرها در بررسي سه پيش‌نويس

سازمان ساماندهي مشاغل شهري و فرآورده‌هاي كشاورزي شهرداري اصفهان به عنوان رئيس كميته حقوقي سازمان‌هاي ساماندهي مشاغل شهري كلان‌شهرهاي كشور به منظور استفاده از نظرات كارشناسي و همچنين تجارب سازمان‌ها در سطح  كشور اقدام به برگزاري نشست به صورت ويدئو كنفرانس كرد.

به گزارش خبرنگار ايمنا، جلسه تخصصي مديران عامل سازمان ساماندهي مشاغل شهري و فرآورده‌هاي كشاورزي كلانشهرها به صورت ويدئو كنفرانس به ‌منظور صرفه‌جويي در وقت و هزينه، افزايش تعاملات و اطلاعات مديران كلانشهرها و استفاده از تكنولوژي‌هاي روز برگزار شد.

«محمد مجيري» مديرعامل سازمان ساماندهي مشاغل شهري و فرآورده‌هاي كشاورزي شهرداري اصفهان در اين باره گفت: تهيه پيش‌نويس‌هاي دستورالعمل با موضوعات شيوه‌نامه طرح ايجاد بازار موقت خويش مالكي (مشاركتي) براي عرضه محصولات كشاورزي و مايحتاج مصرفي و دستورالعمل الزامات، زيرساخت‌ها و خدمات مورد نياز و چگونگي نظارت بر فعاليت و بهره‌برداري از مراكز ثابت عرضه بهداشتي دام زنده و همچنين دستورالعمل مراكز خريد و فروش خودروهاي سبك و سنگين از جمله دستور جلسات نخستين ويدئو كنفرانس مديران كلانشهرها بود.

وي با بيان اينكه برگزاري جلسه به صورت ويدئو كنفرانس به منظور صرفه‌جويي در وقت مديران عامل سازمان‌هاي ساماندهي مشاغل شهري و فرآورده‌هاي كشاورزي كلان‌شهرهاي كشور و كاهش هزينه‌ها انجام شد، افزود: برگزاري جلسات كشوري كه  با هزينه‌ زياد برگزار مي‌شد و زمان زيادي از مديران را به خود اختصاص مي‌داد كه خوشبختانه با برگزاري جلسه به صورت ويدئو كنفرانس در اين هزينه‌ها و زمان صرفه‌جويي شد.

عليرضا مظفري-قم: شيوه نامه طرح ايجاد بازار موقت خويش مالكي را از قبل در دستور كار قرار داديم. طبق دستورالعمل شوراي شهر قيمت زمين به صورت  منطقه‌اي اعلام و پس از موافقت مباحث ترافيكي، سد معبر و پاركينگ انجام و پس از اين پروسه با سازه سبك به مدت يكسال موافقت مي‌شود.

در خصوص مراكز ثابت عرضه بهداشتي دام زنده در شهرقم نداريم مگر در مناسبت‌هايي همچون عيد قربان و روز عاشورا كه عرضه دام زنده براي قرباني كردن ارائه مي‌شود، در اين مراكز نماينده دامپزشكي و بهداشت حضور دارند وسلامت دام را تأييد مي‌كنند.

در خصوص دستورالعمل مراكز خريد و فروش خودروهاي سبك و سنگين جمعه بازار خودرو براي رونق اين صنعت پيش بيني شده، در شهرك خودرو زميني به مساحت 33 هكتار وجوددارد كه 300 واحد آن به فروش رفته و در اين بازار لوازم يدكي خودرو نيز ارائه مي‌شود.

براي راه اندازي مراكز خريدوفروش خودروهاي سنگين در شهر قم هنوز اقدامي انجام نشده است.

ابراهيم محمدي- تبريز: درخصوص پيش نويس دستورالعمل شيوه‌نامه طرح ايجاد بازار موقت خويش مالكي براي عرضه محصولات كشاورزي و مايحتاج مصرفي بايد طرح پيشنهادي به وزارت كشور ارسال تا دستورالعمل نهايي صادر و ابلاغ شود.

درخصوص دستورالعمل زيرساخت‌ها و خدمات مورد نياز براي مراكز ثابت عرضه بهداشتي دام زنده، درمناسبت‌هاي ويژه عرضه دام با هماهنگي اداره بهداشت و دامپزشكي در چند نقطه شهر تبريز انجام مي‌شود، اما احداث مراكز دائم به عهده اداره كل پشتيباني امور دام است چراكه اين موضوع با سلامت مردم سروكار دارد.

درخصوص دستورالعمل مراكز خريد و فروش خودروهاي سبك و سنگين، در شهر تبريز بازار خودرو درقسمت غربي شهر در زميني به مساحت 22هزارمترمربع ايجاد شده كه گنجايش980 دستگاه خودرو را دارد و در آن علاوه بر خريد و فروش اصالت و تشخيص رنگ و تنظيم قولنامه انجام مي شود.

درصدد راه‌اندازي بازار روز خودرو در منطقه شرق تبريز هستيم تا با مشاركت بخش خصوصي اين بازار را در زميني به وسعت هشت هكتار احداث كنيم، در اين راستا هماهنگي لازم با نيروي انتظامي و اتحاديه فروشندگان خودرو انجام شده است.

محمدرضا نظري- رشت: درخصوص دستورالعمل نخست بايد تأكيد كنم كه در شهر رشت شش بازار خويش مالكي وجود دارد كه با نظارت سازمان ميادين و ساماندهي مشاغل شهري شهرداري رشت فعاليت مي كند.

درخصوص دستورالعمل دوم در ماده هشت آيين نامه اجرايي نظارت دامپزشكي قيدشده كه شهرداري‌ها و تمام دستگاه‌هاي اجرايي موظف هستند در امور مرتبط با دام همكاري داشته باشند و نقش تسهيل‌كننده ايفا كنند.

درخصوص دستورالعمل سوم زميني به وسعت هفت هكتار در نزديكي منطقه آزاد انزلي در نظر گرفته شده تا اين بازار احداث شود، اما در حال حاضر بازار يا مراكز خريد و فروش خودروهاي سبك وسنگين نداريم.

احمدحسين زهي- زاهدان: درارتباط با دستورالعمل اول، با دست فروشان و افرادي كه تقاضاي شغل دارند قرارداد مشاركتي منعقد مي شود و زميني در اختيار آنها قرار مي‌گيرد تا غرفه ايجاد شود، قراردادي كه در اين ارتباط منعقد مي‌شود به شيوه مستأجر و موجر است.

درباره دستورالعمل دوم در ايامي همچون عيد قربان و محرم مكان‌هايي خارج از محدوده شهر با همكاري اداره كل دامپزشكي مشخص مي شود، البته كشتار دام در اين مكان‌ها صورت نمي‌گيرد، اما شهرداري ميداني براي اين كار در اختيار ندارد.

درخصوص موضوع سوم مراكز خريد و فروش خودروهاي سبك و سنگين ورود پيدا كرديم و تنها محلي را به فعالان اين بخش اجاره داده‌ايم.

محمدرسول عباسي- شيراز: در شهر شيراز مراكز عرضه و ذبح دام وجود دارد و شهروندان با مراجعه به اين مراكز و انتخاب دام، منتظر ذبح آن مي‌مانند تا پس از اين فرايند دام خود را به صورت تميز شده تحويل بگيرند البته مركزي با همكاري بخش خصوصي در خارج ا ز حريم شهر احداث خواهيم كرد و مجوزهاي لازم از سازمان جهادكشاورزي و صنعت و معدن و تجارت دريافت كرده ايم.

عمليات احداث اين مركز اين مركز تاكنون 60 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

درخصوص دستورالعمل مراكز خريد وفروش خودروهاي سبك و سنگين جمعه بازاري به مساحت پنج هكتار در مجاورت ميدان مركزي ميوه و تره بار در اختيار بهره‌بردار قرار گرفته و با قراردادي يكساله مشغول كار شده است در اين جمعه بازار خريد و فروش خودرو تشخيص رنگ  و قولنامه انجام مي شود.

محل فعلي جمعه بازار خودرو پاركينگ ميدان مركزي ميوه و تره‌بار است كه در روزهاي جمعه باتوجه به تعطيل بودن اين ميدان در اختيار فروشندگان خودرو قرار مي گيرد.

براي خودروهاي سنگين سايت خرم شكوه به وسعت 42هكتار با مشاركت بخش خصوصي درحال احداث است كه 70درصد سهم آن را شهرداري و 30 درصد سهم مربوط به مالك است.

سيد سعيد راد- مديرعامل سازمان مديريت ميادين ميوه و تره بارشهرداري تهران : اعتقادات مذهبي ما را بر اين باور مي رساند كه ذبح دام در ايام مناسبتي رو به افزايش مي رودبه طوري كه در تهران در طول يكسال يك ميليون رأس دام زنده مورد نياز شهروندان است و اين نياز باعث شد كه از دهه 30، ميدان كشتارگاه تهران تأسيس شود و پس از آن باتوجه به گسترده شدن فضاهاي شهري در حال حاضر تعداد 35 كشتارگاه درتهران فعال بود، اما باتوجه به مشكلات اقتصادي در حال حاضر به چهار كشتارگاه در اطراف شهر رسيده است.

از سال 84 شهرداري تهران اقدام به تأسيس سه مركز ثابت عرضه بهداشتي دام كرد كه پهنه هاي مختلف شهر را پوشش مي دهد تا نيازهاي شهروندان اين شهر در مناسبت هاي مذهبي را تأمين كند، اما باتوجه به اينكه تعداد مراكز فعال غيرمجاز زياد است درصدد تأسيس مراكز جديد عرضه بهداشتي دام هستيم تا تعداد اين مراكز به هفت مركز افزايش پيدا كنند.

نمايندگان دامپزشكي در مراكز ثابت عرضه دام حضور دارند و بدون دريافت هزينه بهداشت و سلامت دام را كنترل مي كنند البته نحوه سفارش به صورت حضوري و تلفني انجام مي شود و درآينده نزديك سيستم اينترنتي به اين شيوه اضافه خواهد شد.

در ايام خاص همچون عيد قربان در مناطق 22گانه شهرداري تهران جايگاه هاي عرضه بهداشتي دام زنده احداث مي شود و حدود 25 تا 30 هزار رأس دام در سطح اين مناطق در ايام خاص ذبح مي شود. نكته حائز اهميت اينكه همه خدمات ارائه شده در اين مراكز رايگان است و شهروندان تنها هزينه خريد دام را مي پردازند.

فرهاد فرهودي-كرمانشاه: درخصوص تهيه پيش نويس دستورالعمل با موضوعات شيوه نامه طرح ايجاد بازار موقت خويش مالكي (مشاركتي) براي عرضه محصولات كشاورزي و مايحتاج مصرفي، سال 95 لايحه اي به شوراي شهر كرمانشاه تقديم كرديم كه مساحت زمين هاي 10هزارمتر به بالا سطح اشغال غرفه بايد 25درصد و پاركنيگ‌ها 30درصد باشد چرا كه چنانچه زمين براي مشاركت مرغوب نباشد نمي‌توان در آن فعاليتي انجام داد به همين دليل از آنها به عنوان بازارچه محلي استفاده مي كنيم.

درخصوص دستورالعمل الزامات، زيرساخت‌ها و خدمات مورد نياز و چگونگي نظارت بر فعاليت و بهره‌برداري از مراكز ثابت عرضه بهداشتي دام زنده تمام تلاش ما اين است كه محل‌هاي سيار را در مناسبت‌هاي ويژه مذهبي فعال كنيم و اطلاع‌رساني از فعاليت اين محل‌ها از روش‌هاي مختلف انجام مي‌شود و البته چنانچه مكان هاي غيرمجاز عرضه دام داير شود برخورد قانوني صورت مي‌گيرد. از دوسال قبل كشتار گاه كرمانشاه زيرنظر سازمان ميادين شهرداري كرمانشان قرار گرفته است و در اين كشتارگاه هردام سبك و سنگين پس از كشتار در مرحله پيش سرد قرار مي گيرد تا عاري از هرنوع ميكروب شود.

درخصوص دستورالعمل مراكز خريد وفروش خودروهاي سبك و سنگين در شهركرمانشاه بازارخريد و فروش خودروهاي سنگين وجود ندارد چون اين اقدام مشاغل مزاحم محسوب مي شود و براي خودروهاي سبك تاكنون دو بازار خريد و فروش راه اندازي شده است.

رضوي- مشهد: درسنوات قبل به موضوع ايجادبازار موقت خويش مالكي ورود پيدا كرديم وزمينه حضور بخش خصوصي براي سرمايه گذاري و مشاركت باتوجه به شرايط سخت اقتصادي فراهم شده است. البته مكان هاي موردنظر به جهت كاربري محل مورد بررسي معاونت شهرسازي و معماري شهرداري قرار گرفته است.

دستورالعمل ايجاد بازار موقت خويش مالكي بايد به نوعي تدوين شود كه تمام بخش ها از جمله معاونت شهرسازي و معماري شهرداري و اداره كل راه و شهرسازي از آن تبعيت كنند.

در ارتباط با دستورالعمل زيرساخت ها و خدمات مورد نياز وبهره برداري از مراكز ثابت عرضه بهداشتي دام زنده اعتقاد داريم به نوعي بايد برنامه ريزي انجام شود كه امكان ارسال دام زنده در نقاط مختلف شهر ممنوع شود چراكه شهرونداني كه تقاضاي دام زنده دارندبايد به صورت حضوري به مراكز معتبر مراجعه كنند.

در ايام ويژه مناسبتي مراكزي براي عرضه دام در نقاط مختلف شهر ايجاد مي شودو البته در مجاورت آن محل هايي براي كشتار دام درمقياس كوچك متعلق به يك خيريه نظر گرفته مي شود اين جايگاه پس از عيد قربان جمع آوري مي شود افرادي كه دام زنده را عرضه مي كنند در جايگاه ها هزينه اي به عنوان اجاره پرداخت مي كنند.

درخصوص دستورالعمل مراكز خريد و فروش خودروهاي سبك و سنگين بايد گفت كه اين مهم در شهرها مورد نياز شهروندان است از اين رو در شهر مشهد نيز زميني به وسعت 35 هكتار در سمت غرب اين شهر براي خريد و فروش خودروهاي سبك تجهيز شده است كه روزهاي جمعه فعاليت مي كند.

دو روز هفته اين محل به ساماندهي دست فروشان اختصاص يافته و مورد استقبال آن ها قرار گرفته است و براي ما بقيه روزهاي هفته اين محل براي فعاليت هاي فرهنگي و تفريحي مورد استفاده قرار مي گيرد.

براي خريدوفروش خودروهاي سنگين مكاني در شرق مشهد در نظر گرفته شده و شرح خدمات براي آن تعيين شد است.

صولت احمدي- اهواز: شهرداري‌ها زماني با يك موضوع موافقت مي كنند كه منافع آنها نيز تأمين شود و بايد روند فعاليت به صورت مشاركتي انجام شود.

درارتباط با دستورالعمل مراكز خريد و فروش خودروهاي سبك و سنگين محلي در اين شهر راه اندازي شده، اما به نظر مي رسد وجود امكاناتي همچون جايگاه سوخت و كارواش بايد در اين محل ها وجود داشته باشد تا خدمات به صورت كامل ارائه شود.

درخصوص بهره‌برداري از مراكز ثابت عرضه بهداشتي دام زنده باتوجه به تكثر عشاير، بسياري از افراد در شهر اهواز دام زنده را عرضه مي كنند و البته ساماندهي آن ها بسيار مشكل است. شهرداري اهواز قصد دارد از طريق جلب مشاركت بخش خصوصي ساماندهي امور مربوط به عرضه دام زنده را انجام دهد.

علي رغم تهيه نقشه و برآورد هزينه متأسفانه دغدغه هاي بخش خصوصي باعث عدم سرمايه گذاري آن ها مي شود كه بايد اختلافات موردنظر بخش خصوصي با شهرداري مورد بررسي قرار گيرد.

كرج: در ارتباط با پيش نويس دستورالعمل با موضوعات شيوه نامه طرح ايجاد بازار موقت خويش مالكي (مشاركتي) براي عرضه محصولات كشاورزي و مايحتاج مصرفي 23 بازار در شهر كرج وجود دارد كه دومورد آن به صورت مشاركتي است و سازمان ميادين و ساماندهي مشاغل شهري شهرداري كرج 30درصد سهم درآمد ناخالص آن ها را دارد.

بازارهاي البرز و گلستان به صورت مشاركتي بوده و سازه‌هايي به صورت موقت و دائم دارد كه در سازه‌هاي موقت سهم اين سازمان بيشتر است.

در ارتباط با دستورالعمل الزامات، زيرساخت ها و خدمات مورد نياز و چگونگي نظارت بر فعاليت و بهره برداري از مراكز ثابت عرضه بهداشتي دام زنده كارگروهي با مشاركت سازمان هاي جهادكشاورزي، محيط زيست، امور عشاير، دامپزشكي، بهداشت و ساماندهي مشاغل شهري تشكيل شده و مقرر شد باكمترين ايرادها و محدوديت ها مكاني را ايجاد كنيم.

اداره كل دامپزشكي وسازمان محيط زيست تأكيد دارد كه اين مراكز بايد 500 تا دوهزارمترمربع با محدوده شهر فاصله داشته باشد و اين درحالي است كه اين مراكز بايد در دسترس باشد.

در شهر كرج به مناسب عيدقربان و روزعاشورا مكان هاي موقت با همكاري خدمات شهري شهرداري و اداره كل دامپزشكي براي عرضه دام داير مي شود كه در آن ها حضور ناظر ذبح شرعي الزامي است.

در خصوص دستورالعمل مراكز خريد وفروش خودروهاي سبك و سنگين محلي در خيابان قزلحصار توسط معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري كرج مديريت مي شود اين زمين به وسعت هفت هكتار است كه اهمه روزه بعد ازظهرها فعاليت مي كند. 

حيدري- مديربازارهاي روز كوثر شهرداري اصفهان: در اصفهان 14 نقطه براساس مطالعات مكان‌يابي و امكان سنجي بازارهاي روز تحت عنوان بازارهاي روز كوثر تأسيس شد كه خدمت رساني به شهروندان را سرلوحه كار خود قرار داد.

درحال حاضر تعداد اين بازارها از لحاظ كمّي 14 بازار است و از لحاظ كيفي كليه اقلام مصرفي و تنظيم بازاري، پروتئني، ميوه و سبزيجات را در اختيار شهروندان قرار مي دهد و از لحاظ استاندارد نيز به فروشگاه هاي بزرگي كه به صورت زنجيره اي در كشور فعال هستند، جهت خدمت رساني به مردم نزديك مي‌شود.

در ابتداي شكل‌گيري اين بازارها با مقاومت هاي زيادي از سوي اصناف و فروشگاه‌هاي كوچك در محله‌ها و مناطق مواجه شديم، اما زماني كه اثرگذاري اقتصادي و فرهنگ بازارها در شهراصفهان نمايان شد، خوشبختانه بازارهاي كوثر جزء برندهاي تعريف شده در شهر و يكي از شاخص هاي سازمان ساماندهي مشاغل شهري و فراورده هاي كشاورزي در ارائه خدمات به شهروندان است.

در حال حاضر در صدد دريافت مجوز راه‌اندازي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در كشور هستيم كه بتوانيم همين برند را در قالب فروشگاه‌هاي مشاركت محلي توسعه دهيم.

الزامات، شاخصه ها و ضوابطي كه براي بازارهاي مشاركتي خويش مالك در فرم پيشنهادي ارسالي براي شهرستان‌ها تعريف شده، الزاماتي تعريف شده كه براي فعالان بخش خصوصي، تعاوني و يا شخص حقيقي سخت‌گيرانه است، در واقع اگر بخواهيم با همان الزامات پيش رويم، بخش خصوصي سخت‌تر به اين مقوله ورود پيدا مي كند و اين در حالي است كه بايد بتوانيم شرايط ترغيبي ايجاد كنيم كه بخش خصوصي وارد شود.

با توجه به اينكه بازارهايي كه در سطح اصفهان داير شده، مكان يابي شده و طرح توجيهي كامل انجام و بهره برداري خوبي از آن صورت گرفته، بايد تلاش كنيم اگر قرار است توسعه كمّي داشته باشيم بايد در همان محلات با همان بحث الزامات و شاخص ها ولي به صورت ترغيبي بتوانيم از سرمايه گذاري‌هاي بخش خصوصي در محلات استفاده كنيم.

مزيت خريد از  بازارهاي كوثر نسبت به كل زنجيره‌هاي تأمين اين است كه بدون استثنا قيمت اجناس بازارهاي كوثر از كليه بازارها و زنجيره‌هاي توليدي كه در سطح شهر فعال هستند، پايين تر است از اين رو توان رقابت با ساير بازارها را داريم.

كل بازارهاي شهر اصفهان صرفاً تنها بازارهاي كوثر يا بازارهايي كه اقلام پروتئيني يا مصرفي مردم را تهيه مي‌كنند، نيست چرا كه بازارهاي ديگري هم در شهر ايجاد شده كه با منابع خود شهرداري يا سازمان  فعاليت مي كند و قراردادهاي آن به صورت موجر و مستأجر تنظيم شده است و كليه هزينه هاي زمين و ساخت وساز با سازمان و بهره برداري توسط بخش خصوصي به عنوان مستأجر سازمان است.

در شهر اصفهان بازار خريد و فروش خودرو سبك از 20 سال قبل در روزهاي جمعه فعاليت مي كند و خوشبختانه هرجمعه بين هزار تا بين دوهزار خودرو درآنجا خريد و فروش مي شود.

بازار ديگري كه براساس تأمين اعتبار و منابع مالي از طرف سازمان ساماندهي مشاغل شهري شهرداري ايجاد شده «بازار گل و گياه» است كه اين بازار براساس وظايف و ضوابط قانوني كه سازمان رسالت دارد فضاهايي را در اختيار بهره برداران و توليدكنندگان محصولات قرار دهد، در حال حاضر فضاي مناسبي در اختيار بهره برداران گل و گياه استان اصفهان قرار گرفته و فعاليت مي كنند، البته در حال توسعه اين بازارها هستيم، از اين رو فضايي به وسعت بالغ بر 14 هكتار براي راه اندازي بازارگل و گياه مركزي كشور براي توليدكنندگان گل و گياه در نظر گرفته شده است.

جمعه بازار روز شهر اصفهان نيز در محدوده اين شهر فعال است كه تحت عنوان ساماندهي برخي از بازارهاي محلي كه قبلاً ضابطه بهداشتي، قرنتينه اي و شرايط انضباطي را نداشتند، فعاليت مي‌كند.

در  بحث خويش مالكي موضوعي را بررسي مي كنيم تحت عنوان «كوثرهاي محلي» در مكان‌هايي كه الزامات شاخص ها و ضوابطي كه براي بازارهاي مشاركتي تعريف شده، موضوعات ترافيكي، فاصله تا ديگر بازارها، مسائل زيست محيطي، بررسي مي شود  تا سه ماه آينده يكي از بازارهاي محلي كه افتتاح خواهد شد.

در صدد هستيم با استفاده از پتانسيل بخش خصوصي و سرمايه گذاري اشخاص حقيقي و حقوقي، بتوانيم توسعه بازارهاي خويش مالكي را انجام دهيم.

تعداد بازدیدکنندگان امروز 19 تعداد کل بازدیدکنندگان درگاه تا امروز 147025 تعداد کاربران بر خط 36 تعداد کاربران لاگین بر خط 1
آدرس:
اصفهان – كنار گذر اتوبان شهيد صياد شيرازي،حدفاصل چهار راه پيروزي و خيابان ركن الدوله، نبش كوچه 36(احسان)
تلفــن:  4-32683601 031 
نمابر:32683605  031     
شمـاره پيــامـك :   3000139090                     
پست الكترونيك :   samandehi@isfahan.ir
 
تلفن رسيدگي به شكايات: 32684408  و 137 
کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری اصفهان می باشد.